Lataa Varhaiskasvatuksen opettajapäivien ohjelma PDF-muodossa tästä.
Opettajapäivien ohjelma on julkaistu myös VOL-lehdessä 1/2024.
Kaisu Peltoperä, tutkijatohtori, Jyväskylän yliopisto
Kaisu Peltoperä hakeutui opiskelemaan varhaiskasvatuksen opettajaksi rakkaudesta lapsiin ja halusta vaikuttaa omalta osaltaan lasten ja siten koko yhteiskunnan tulevaisuuteen. Häntä kiehtoo paitsi varhaiskasvatuksen ammattilaisten osaamisen kehittäminen, myös työhyvinvoinnin, työssä jaksamisen ja työstä innostumisen näkökulmat. Tämänhetkisessä tutkimustyössään Peltoperä tarkastelee varhaiskasvatuksen työntekijöiden ammatillista toimijuutta eli mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työhönsä sekä kehittää omaa työtään yhdessä toisten kanssa moniammatillisissa tiimeissä. Kaisua kiinnostaa myös eri ammattiryhmien työnkuvien tarkentaminen ja jokaisen ammattilaisen identiteetin vahvistaminen sekä varhaiskasvatustyön arvopohja. Lisäksi häntä pohdituttaa minkälaisia ammattilaisia lapset haluavat ja tarvitsevat ympärilleen kasvunsa, kehittymisensä ja oppimisensa tueksi, jotta lasten elämä olisi hyvää nyt ja tulevaisuudessa. Peltoperä väitteli varhaiskasvatuksen vuorohoidon teemoista vuonna 2021 ja työskentelee tutkijatohtorina Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksella. Tutkimustyön lisäksi hän vie tutkittua tietoa käytäntöön varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa sekä täydennyskoulutuksissa, joissa hän tapaa kehittämismyönteisiä ja työstään lumoutuvia varhaiskasvatuksen ammattilaisia, joilta oppii aina uutta.
Timo Mäki, erityisasiantuntija, varhaiskasvatuksen työmarkkinaedunvalvonta, Opetusalan ammattijärjestö OAJ
Timo Mäen tehtävä Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:ssä on työmarkkinaedunvalvonta opetusalana varhaiskasvatus ja esiopetus. Hän on toiminut tehtävässä vuodesta 2007. Sitä ennen hän työskenteli Helsingin kaupungilla vuodesta 1984 muun muassa aluepäällikkönä, päiväkodin johtajana ja lastentarhanopettajana sekä päätoimisena pääluottamusmiehenä. Timo Mäki jää eläkkeelle 1.4.2024. alkaen.
Satu Valkonen, yliopistolehtori, Helsingin yliopisto
Satu Valkonen työskentelee Helsingin yliopissa yliopistonlehtorina varhaiskasvatuksen opintosuunnassa. Hän on koulutukseltaan lastentarhanopettaja (LTO, KM) ja sosiaalipsykologi (YTT). Hänellä on dosentuuri Itä-Suomen yliopistossa.
Valkosen tutkimus käsittelee varhaiskasvatusta sekä varhaiskasvatuksen koulutusta ja varhaiskasvatustyötä. Hän tarkastelee kasvatuksen, koulutuksen ja työn tematiikkaa sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä pyrkien selvittämään varhaiskasvatukselle rakentuvia merkityksiä yhteiskunnassa. Keskeisinä kiinnostuksen kohteina on varhaiskasvatuksen markkinoituminen, jossa huomio suunnataan sekä varhaiskasvatuspalveluiden yksityistymiseen että varhaiskasvatuksen pedagogiikan kaupallistumiseen, lisäksi Valkosen tutkimuksen tarkastelee koulutuksen yhteyksiä markkinoihin. Tällä hetkellä hänen tutkimuksensa keskittyy varhaiskasvatustyön ja opettajuuden tematiikkaan. Tutkimuksen keskiössä ovat työelämän tehostaminen ja työn kiinnittyminen varhaiskasvatuksen ammattilaisten persoonaan, ruumillisuuteen ja tunteisiin. Valkosen tutkimus liittyy myös kestävään kehitykseen etenkin sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta sekä mediakasvatukseen, monilukutaitoon ja sosiaalisen vuorovaikutuksen tarkasteluun digitaalisessa ajassa.
Valkonen pyrkii niin tutkimus- kuin opetustyössään edistämään ymmärrystä sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta, yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta. Hän on aktiivisesti mukana kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijaverkostoissa. Tällä hetkellä hän pyrkii tutkimustyöllään tekemään näkyväksi lapsen oikeudellista asemaa varhaiskasvatuksessa.
Nina Sajaniemi, professori, Itä-Suomen yliopisto
Kirsi Alila, opetusneuvos, opetus- ja kulttuuriministeriö
Kirsi Alila työskenlee opetusneuvoksena opetus- ja kulttuuriministeriössä Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osastolla. Ministeriössä hänen vastuullaan on varhaiskasvatuksen kansallisia ja kansainvälisiä strategisia tehtäviä. Koulutukseltaan hän on varhaiskasvatuksen opettaja ja kasvatustieteen tohtori. Hän tekee ministeriötyön ohella myös tutkimusta ja keskeisiä tutkimusalueita ovat varhaiskasvatuksen laatu ja ohjausjärjestelmä, pedagogiikka ja johtaminen. Hän on varhaiskasvatus- ja koulutuspolitiikan dosentti Itä-Suomen yliopistosta.
Noora Heiskanen, yliopistotutkija, erityispedagogiikka, Itä-Suomen yliopisto
Noora Heiskanen (KT, VEO) toimii erityispedagogiikan, erityisesti varhaiskasvatuksen yliopistotutkijana Itä-Suomen yliopistolla. Heiskanen on tutkinut lapsen tukea koskevaa päätöksentekoa, dokumentointia, suunnittelua ja arviointia, varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtä sekä toimintakulttuurin kehittämisen prosesseja. Parhaillaan hän johtaa tutkimushanketta, jossa paneudutaan lapsen tuesta tehtäviin hallintopäätöksiin liittyvään työhön varhaiskasvatuksen arjessa.
Kuva: Niko Jouhkimainen
Hanna Hjelt, yliopisto-opettaja, Tampereen yliopisto
Työskentelen Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa yliopisto-opettajana. Aiemmin olen toiminut varhaiskasvatuksen opettajana ja päiväkodin johtajana. Työurani aikana olen aktiivisesti osallistunut sekä varhaiskasvatuksen pedagogiikan että varhaiskasvatuksen johtamisen ja työn rakenteiden kehittämiseen ja varhaiskasvatushenkilöstön kouluttamiseen.
Väitöskirjani käsittelee varhaiskasvatustyötä ja siihen kohdistuvia moninaisia keskenään jännitteisiä odotuksia.
Saija Ohtonen-Jones, toiminnanjohtaja, Vanhempainliitto
Saija Ohtonen-Jones on laadukkaaseen ja ihmislähtöiseen johtamiseen sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin sydämellä suhtautuva järjestötoiminnan ammattilainen. Hänellä on lähes 20-vuotta kokemusta ja näkemystä niin kansainvälisestä kuin kotimaisestakin järjestötoiminnasta.
Vuodesta 2018 lähtien Ohtonen-Jones on tehnyt työtä lasten, nuorten ja perheiden kasvun, kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin edistämiseksi ensin toiminnanjohtajana Imetyksen tuki ry:ssä ja nykyisin toiminnanjohtajana Suomen Vanhempainliitossa. Vanhempainliitossa hän luotsaa työtä vanhempien osallisuuden, kotien kanssa tehtävän yhteistyön ja vanhempaintoiminnan vahvistamiseksi. Varhaiskasvatuksen puolella erityisenä kiinnostuksen kohteena on kasvatusyhteistyö sekä vanhempien osallisuuden ja toimijuuden toteutuminen lapsen terveen ja turvallisen oppimisen ja kasvun edistämiseksi.
Mari Parikka-Nihti, erityisasiantuntija, lasten ulkoilu, Suomen Latu
Mari Parikka-Nihti on kestävyys- ja luontokasvatukseen perehtynyt varhaiskasvatuksen opettaja (KM). Mari on aloittanut vuonna 2005 Suomen ensimmäisen varhaiskasvatuksen niin sanotun metsäryhmän ja edistänyt sekä koulujen että päiväkotien ulkona toimimista ja oppimista tuosta alkaen. Tällä hetkellä hän työskentelee Suomen Ladulla lasten ulkoilun erityisasiantuntijana. Luennon teemoihin voi perehtyä myös huhtikuussa 2024 julkaistun Onni olla ulkona - luonto- ja kestävyyskasvatus varhaislapsuudessa kirjan avulla (Santalahti - kustannus). Kirjan ovat kirjoittaneet Mari Parikka-Nihti ja Terhi EK (Jyväskylän yliopisto).
Anne Mäkikangas, professori, Työelämän tutkimuskeskuksen johtaja, Tampereen yliopisto
Anne Mäkikangas on psykologian tohtori ja työpsykologian dosentti, joka työskentelee työelämäntutkimuksen professorina ja Työelämän tutkimuskeskuksen johtajana Tampereen yliopistossa. Pohjakoulutukseltaan hän on psykologian maisteri ja psykologian opettaja. Mäkikangas on tutkinut työstressiä ja työhyvinvointia yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Hänen keskeisiä tutkimuskohteita ovat olleet muun muassa työuupumus, työn imu, työn tuunaaminen, työstä palautuminen, yksilölliset voimavarat ja psykososiaalinen turvallisuusilmapiiri. Mäkikangas on julkaissut yli 120 tieteellistä artikkelia ja kirjanlukua näistä aiheista. Hän on lisäksi toimittanut useita kotimaisia tieto- ja oppikirjoja.
Lasse Kukkonen, kehityspäällikkö, Oulun Kärpät Oy, psyykkinen valmentaja, Kukkolasse Oy
Kukkonen kertoo itsestään näin: “ Tähänastisen elämäni, niin pitkälle kuin pystyn ajatuksissani ajassa palaamaan, olen määritellyt itseni jääkiekkoilijaksi, sen rinnalla isäksi ja aviomieheksi. Jääkiekkoilijaminän varusteet on nyt riisuttu ja pakattu kiekkokassi viipyilee jäähallin portaikossa. On tullut aika uusiutua, hankkia uudet varusteet, rakentaa uusi minä, uusiutua.” Hän uskoo ihmisten välisen vuorovaikutuksen olevan avain menestymiseen tiimeissä. Ryhmässä toimiminen on ollut aina Kukkosen intohimo ja se inspiroi häntä aloittamaan puheenvuorojen ja valmennuksien tarjonnan oman yrityksen Kukkolasse Oy:n kautta.
Jaakko Salo, koulutuspolitiikan päällikkö, OAJ
Jaakko Salo toimii koulutuspolitiikan päällikkönä OAJ:ssa vastuualueinaan varhaiskasvatus, perusopetus sekä lukiokoulutus. Hän pitää varhaiskasvatusta koulutusjärjestelmän yhtenä keskeisimmistä osasista, ajoittuuhan se lapsen elämän ehkä tärkeimpiin kehityskausiin.
Saloa kiinnostaa erityisesti koulutusjärjestelmän kehittäminen kohti parempaa tulevaisuutta. Haasteet eivät tulevaisuudessa vähene, mutta osaamisen merkitys vain vahvistuu. Hän tarkastelee näitä kysymyksiä myös eurooppalaisesta kontekstista, koska Salo toimii Euroopan opettajanjärjestöjen ETUCEn hallituksessa. Salon koulutus- ja työhistoriani on perusopetuksesta, jossa hän on toiminut ennen OAJ-uraansa luokanopettajana.
Hannu Freund, neuvottelujohtaja, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT
Hannu Freund toimii KT:n opetus- ja sivistystoimen yksikössä neuvottelujohtajana. Varhaiskasvatuksen edunvalvonta-asiat ovat tulleet hänelle viime vuosina tutuiksi VAKA-opettajien siirryttyä OVTES:n piiriin. Freundin tavoitteena on edistää laadukkaiden ja tuloksellisten julkisten sivistyspalvelujen järjestämistä. Koulutustaustaltaan hän on ekonomisti, jonka myötä hänen ajattelunsa on ”vinksahtanut” huomioimaan käytettävissä olevat resurssit.
Bella Forsgren, kansanedustaja, Vihreiden varapuheenjohtaja
Jyväskylän yliopistopolitiikasta ponnistanut nykyinen sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen ja JAMKin puheenjohtaja.
Elina Fonsen, apulaisprofessori, Jyväskylän yliopisto
KT Elina Fonsén toimii kasvatus- ja koulutusalan johtajuuden apulaisprofessorina (associate professor) Jyväskylän yliopistossa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa ja koulutusjohtamisen instituutissa. Hänellä on varhaiskasvatuksen johtamisen dosentuuri Itä-Suomen yliopistossa. Fonsénin väitöskirja vuodelta 2014 käsitteli pedagogista johtajuutta varhaiskasvatuksessa ja hän on jatkanut johtajuuden tutkimusta laajentaen sitä varhaiskasvatuksen kontekstista kasvatus- ja opetusalan johtajuuden tutkimukseen. Fonsén työskenteli 2017–2021 Helsingin yliopistossa kasvatustieteellisessä tiedekunnassa varhaiskasvatuksen yliopistonlehtorina ja osaston varajohtajana 2020–2021. Vuosina 2014–2017 hän työskenteli Tampereen yliopistolla opetustehtävissä ja sitä ennen vuodesta 2008 varhaiskasvatuksen laadun ja johtajuuden kehittämishankkeissa projektikoordinaattorina. Hänellä on pitkä kokemus taustalla myös varhaiskasvatuksen opettajan työstä. Fonsén on ollut vuodesta 2010 Suomen Varhaiskasvatus ry:n https://eceaf.org/ hallituksessa ja yhdistyksen puheenjohtaja 2014–2019.
Fonsén toimii kansainvälisen varhaiskasvatuksen johtajuustutkijoiden verkoston ILRF:n https://ilrfec.org/ koordinaatioryhmän puheenjohtajana. Hän on Suomen kasvatustieteellisen seuran Sivistys, hallinto ja tutkimus –erityisteemaryhmän johtoryhmän jäsen. Fonsén koordinoi yhdessä Helsingin KAJOn kanssa kansallista yliopistojen yhteistä Kasvatus- ja koulutusjohtamisen tutkimusyhteisön seminaaria.
Nina Sajaniemi, Kasvatustieteen professori, erityisesti varhaiskasvatus, Itä-Suomen yliopisto Kehitysneuropsykologian dosentti, neuropsykologian erikoispsykologi, varhaiskasvatuksen opettaja
Sajaniemen kiinnostukseni kohteena ovat kehityksen ja oppimisen biologiset reunaehdot, ihmisen tiedonkäsittelyn rajat sekä kulttuurin ja biologian yhteenkietoutuminen. Tutkimusten ja teoreettisen tarkastelun avulla hän pyrkii lisäämään ymmärrystä ihmisen mielen toiminnasta, aivoterveyden merkityksestä ja tavoista edistää sitä.
Päivi Koivisto, Palvelujohtaja, Kasvun ja oppimisen yhteiset palvelut, Jyväskylän kaupunki
Koivisto on koulutukseltaan kasvatustieteen tohtori ja lastentarhanopettaja. Lisäksi hän on opiskellut psykologiaa ja johtamista. Hänellä on pitkä kokemus erilaisissa tehtävissä kasvatuksen ja opetuksen parissa. Viimeiset vuodet hän on toiminut Jyväskylän kaupungissa varhaiskasvatuksen palvelujohtajana ja helmikuusta 2023 alkaen kasvun ja oppimisen yhteisten palvelujen palvelujohtajana. Hänen nykyiseen tehtäväänsä kuuluu sekä varhaiskasvatuksen että perusopetuksen johtamista.
Työurallaan hän on toiminut päiväkodeissa ensin lastentarhanopettajana ja sittemmin useita vuosia päiväkodin johtajana. Koivisto työskenteli viiden vuoden ajan Jyväskylän yliopistossa varhaiskasvatuksen laitoksella ja opettajankoulutuslaitoksella yliopiston opettajana ja tutkijana.
Väitöskirjan hän laati lasten itsetuntoa vahvistavasta toimintakulttuurista, jossa korostuvat vuorovaikutus ja hyvinvointi. Koivisto on ollut mukana asiantuntijajäsenenä useissa valtakunnallisissa alan tutkimushankkeissa.
Pauliina Viitamies työskentelee OAJ:n koulutuspolitiikan johtavana erityisasiantuntijana perusopetuksen asioiden ja vaikuttamistyön parissa.
Koulutukseltaan Viitamies on FM, ja on aikaisemmin toiminut mm. historian – ja yhteiskuntaopin opettajana peruskoulussa ja lukiossa sekä SDP:n kansanedustajana.
Mira Laurinantti, Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry, puheenjohtaja
Laurinantti on toiminut SOOLissa vuodesta 2021 aloittaen paikallisesta jäsenhankinnasta ja toimii nyt liiton puheenjohtajana. Laurinantti opiskelee Tampereen yliopistossa luokanopettajaksi sekä äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajaksi.
SOOL ry vaikuttaa valtakunnallisesti yhtenäisen opeopiskelijakentän, opiskelijoiden edunvalvonnan ja koulutuspoliittisen vaikuttamisen parissa. Liitto ottaa kantaa opettajankoulutusta koskevaan päätöksentekoon sekä tiedottaa jäsenistöään ajankohtaisista opiskelijoihin, korkeakouluihin ja koulutuspolitiikkaan yleisesti liittyvistä asioista.
Vuonna 2024 SOOL ry on työskennellyt muun muassa varhaiskasvatuksen opettajaopintojen aloituspaikkojen määrien ja alan veto- ja pitovoiman parissa. SOOL ry pyrkii turvaamaan jokaisen opiskelijan laadukkaan, yhdenvertaisen ja turvallisten opintoajan ja siirtymisen työelämään.
Lauantaina kello 9.00-17.00
Sunnuntaina kello 9.00-15.30
A-halli, 1. kerros
Lounas sisältyy lipun hintaan.
Lauantaina
klo 12.00
Sunnuntaina
klo 11.45
Lauantai 21.9. Lumoudu varhaiskasvatuksesta |
||
Kello | Ohjelmassa | Missä |
9.00 |
Ilmoittautuminen aukeaa Näyttely ja kahvila avoinna |
Aula A-halli, 1. kerros |
10.00 |
Avajaiset, juontaja Johanna Tuomisalo
|
Auditorio Encore, 2. kerros |
11.00 |
Avajaisluento: Nina Sajaniemi, professori, Itä-Suomen yliopisto Opitaan olemaan ihmisiksi |
Auditorio Encore, 2. kerros |
12.00 |
Lounas Näyttelyyn tutustuminen, kahvila avoinna |
Ravintola 3, 3. kerros A-halli, 1. kerros |
13.30-17.00 Opintopolut | |||
Kello | Polku 1, Auditorio Encore | Polku 2, Auditorio Intro | Polku 3, Auditorio Tempo |
13.30 |
Satu Valkonen, yliopistolehtori, Helsingin yliopisto Haasteita päiväkodin pedagogisessa osaamisessa - näkökulmia kestävään varhaiskasvatukseen ja monilukutaitoon |
Timo Mäki, erityisasiantuntija, varhaiskasvatuksen työmarkkinaedunvalvonta, Opetusalan ammattijärjestö OAJ Työmarkkinaedunvalvonnan taival sosiaalialasta takaisin opetusalaksi |
Kaisu Peltoperä, tutkijatohtori, Jyväskylän yliopisto Kutsumustyöstä vahvaan ammatillisuuteen - mistä löytää varhaiskasvatuksen lumo |
14.15 |
Tauko 15min, näyttely ja kahvila avoinna |
||
14.30 |
Nina Sajaniemi, professori, Itä-Suomen yliopisto Toiminnanohjaus, tunnesäätely ja aivoterveys |
Kirsi Alila, opetusneuvos, opetus- ja kulttuuriministeriö Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ajankohtaiskuulumiset ja tulevaisuuden näkymiä |
Noora Heiskanen, yliopistotutkija, erityispedagogiikka, Itä-Suomen yliopisto Lapsi tuen keskiössä - tuen toteutuminen, vaikuttavuus ja tulevaisuuden näkymät |
15.15 |
Tauko 15min, näyttely ja kahvila avoinna |
||
15.30 |
Hanna Hjelt, yliopisto-opettaja, Tampereen yliopisto Varhaiskasvatustyö ja ajallisuus: arvokas nykyhetki, tavoitteellinen tulevaisuus ja aikaresurssi |
Saija Ohtonen-Jones, toiminnanjohtaja, Vanhempainliitto Vanhemmat varhaiskasvatuksen pyörteissä: kuinka valjastamme vanhempien potentiaalin lapsen parhaaksi ja ammattilaisten tueksi? Tuloksia varhaiskasvatusikäisten lasten vanhemmille suunnatusta vanhempien barometristä |
Mari Parikka-Nihti, erityisasiantuntija, lasten ulkoilu, Suomen Latu Tulevaisuustaitoja, hyvinvointia ja oppimista - lähiluonto pedagogisena valintana |
16.15 | Näyttelyyn tutustuminen, skumppabaarin happy hour alkaa! A-halli | ||
17.00 | Näyttely sulkeutuu |
19.30-23.30 Iltajuhla (Loppuunmyyty) | ||
Kello | Ohjelmassa | Missä |
19.30 | Ovet aukeavat |
Aalto-sali, Väinönkatu 7, 40100 Jyväskylä, Jyväskylä |
Tervetulomalja Illallinen Baarit avoinna Retrohelma viihdyttämässä |
||
23.30 |
Valomerkki |
Sunnuntai 22.9. Katse tulevaisuuteen 2030-luvulle |
||
Kello | Ohjelmassa | Missä |
9.00 |
Ovet avoinna Näyttely ja kahvila avoinna |
A-halli, 1. kerros |
9.30 | Päivän avaus, SOOL | Auditorio Encore, 2. kerros |
9.45 |
Anne Mäkikangas, professori, Työelämän tutkimuskeskuksen johtaja, Tampereen yliopisto Työuupumus: syyt ja seuraukset |
Auditorio Encore, 2. kerros |
10.30 |
Lasse Kukkonen, kehityspäällikkö, Oulun Kärpät Oy, psyykkinen valmentaja, Kukkolasse Oy Menestyvän työyhteisön perustat |
Auditorio Encore, 2. kerros |
11.15 |
Jaakko Salo, koulutuspolitiikan päällikkö, OAJ Parasta lapselle - parasta Suomelle; visio varhaiskasvatukselle 2030-luvulle |
Auditorio Encore, 2. kerros |
11.45 |
Lounas Näyttelyyn tutustuminen, kahvila avoinna |
Ravintola 3, 3. kerros A-halli, 1. kerros |
13.00 | Lapsikuoro Vox Aurea | Auditorio Encore, 2. kerros |
13.30 |
Paneeli "Varhaiskasvatuksen askelmerkit vuoteen 2030" - juontajana Pauliina Viitamies Hannu Freund, neuvottelujohtaja, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT Päivi Koivisto, palvelujohtaja, Jyväskylän kaupunki Bella Forsgren, kansanedustaja, Vihreiden varapuheenjohtaja Elina Fonsén, apulaisprofessori, Jyväskylän yliopisto Jaakko Salo, koulutuspolitiikan päällikkö, Opetusalan ammattijärjestö OAJ Mira Laurinantti, puheenjohtaja, SOOL |
Auditorio Encore, 2. kerros |
14.45 | Pallon heitto seuraavalle järjestäjälle ja loppusanat | Auditorio Encore, 2. kerros |
15.00 |
Näyttelyyn tutustuminen, kahvila avoinna |
A-halli, 1. kerros |
15.30 | Näyttely sulkeutuu | A-halli, 1. kerros |